Εκτύπωση     Κλείσιμο

Προβολή Στοιχείων Μαθήματος

Τμήμα Μαθήματος: Τμήμα Αρχιτεκτονικής
Κωδικός Μαθήματος: ΑΡΗ 550
Τίτλος Μαθήματος: Ειδικά Θέματα Καταγραφής και Τεκμηρίωσης Κτηρίων και Συνόλων
Αριθμός Κατανεμόμενων Πιστωτικών Μονάδων (ECTS): 8
Επίπεδο Μαθήματος: 2ος Κύκλος (Μεταπτυχιακός Τίτλος) 
Έτος Σπουδών (κατά περίπτωση):
Εξάμηνο/Τρίμηνο όταν Προσφέρεται το Μάθημα: Εαρινό Εξάμηνο 
Όνομα Διδάσκοντος (-ων): Μαρία Φιλοκύπρου, Αιμίλιος Μιχαήλ, Οδυσσέας Κοντοβούρκης 
Διαλέξεις/Εβδομάδα: 1 (3 ώρες ανά διάλεξη) 
Εργαστήρια/Εβδομάδα: -- 
Φροντιστήρια/Εβδομάδα: -- 
Σκοπός και Στόχοι του Μαθήματος: Στοχεύει στην εισαγωγή ερευνητικών εργαλείων και μεθοδολογικών προσεγγίσεων επιτόπιας καταγραφής και τεκμηρίωσης κτηριακών μονάδων και πολεοδομικών συνόλων αλλά και επιμέρους κατασκευαστικών και μορφολογικών κτηριακών στοιχείων και περιλαμβάνει μεθοδολογίες κατηγοριοποίησης, αξιολόγησης και επεξεργασίας δεδομένων καταγραφής.  
Μαθησιακά Αποτελέσματα του Μαθήματος: Απόκτηση υπόβαθρου και ανάπτυξη εργαλείων για επιτόπου καταγραφή πολεοδομικών συνόλων, κτηρίων και κατασκευών (καταγραφή σε καρτέλες, χρήση μετρητικών οργάνων παραδοσιακών και σύγχρονων).
Ανάπτυξη μεθοδολογίας για μελέτη λεπτομερειών επιμέρους κατασκευών με ειδικούς εξοπλισμούς.
Απόκτηση γνώσης για καταγραφή φθορών και αλλοιώσεων σε κατασκευές και επεξεργασία και αξιολόγηση των δεδομένων.
Εμβάθυνση των φοιτητών στο αντικείμενο του περιβαλλοντικού σχεδιασμού κτηρίων και στην καταγραφή και ανάλυση συνθηκών άνεσης και ενεργειακής απόδοσης κτηρίων και στην καταγραφή περιβαλλοντικών δεδομένων εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος.
Εμβάθυνση σε ζητήματα ψηφιακών διαδικασιών καταγραφής και τεκμηρίωσης κτηρίων και συνόλων. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να κατανοούν και να εξετάζουν προωθημένους υπολογιστικούς μηχανισμούς και τεχνολογίες όπως 3Δ σάρωση, 3Δ μοντελοποίηση, κλπ.
 
Προαπαιτούμενα: Δεν Εφαρμόζεται 
Συναπαιτούμενα: Δεν Εφαρμόζεται 
Περιεχόμενο Μαθήματος: Παρέχει βασικές και εξειδικευμένες γνώσεις καταγραφής και τεκμηρίωσης κτηρίων και συνόλων με τη χρήση συμβατικών και σύγχρονων ψηφιακών μεθόδων. Εισάγει σε τεχνολογίες οι οποίες αναφέρονται σε ζητήματα καταγραφής της χωρικής οργάνωσης, της μορφολογίας και της κατασκευής κτηρίων και συνόλων αλλά και της 3Δ αναπαράστασης και τεκμηρίωσής τους στο ψηφιακό περιβάλλον. Επιπλέον αναφέρεται στην καταγραφή και ανάλυση συνθηκών άνεσης και ενεργειακής απόδοσης κτηρίων και στην καταγραφή περιβαλλοντικών δεδομένων εξωτερικού περιβάλλοντος. Μεταξύ άλλων αναφέρεται στην καταγραφή των ιδιαιτεροτήτων λειτουργίας ή/και τις ειδικές απαιτήσεις άνεσης των υπό εξέταση κτηρίων και περιλαμβάνει την ποσοτική καταγραφή και ανάλυση παραμέτρων καθορισμού συνθηκών θερμικής και οπτικής άνεσης.
 
Διδακτικές Μέθοδοι: Διαλέξεις/ Φροντιστήρια/ Επί τόπου εργασίες πεδίου.
Παρουσιάσεις/διαλέξεις στην τάξη από διδάσκοντες και ανάλυση κειμένων από φοιτητές, επιτόπου επισκέψεις, συζήτηση – διόρθωση εργασιών – ενδιάμεσες και τελικές παρουσιάσεις στην τάξη των εργασιών που θα αναπτυχθούν.
 
Απαιτούμενη Βιβλιογραφία:
  • Καραδέδος, Γ., Ιστορία και Θεωρία της Αποκατάστασης Θεσσαλονίκη, 2009.
  • Μπούρας Χ., Σημειώσεις του μαθήματος «Αποκαταστάσεις των μνημείων Ι και ΙΙ» ΕΜΠ, Αθήνα.
  • Νομικός Μ., Αποκατάσταση και Επανάχρηση Ιστορικών Κτηρίων και Συνόλων. Μεθοδολογία – Εφαρμογές, Θεσσαλονίκη, 1997.
  • Καραμάνου Ζ., Αναβάθμιση προβληματικών Οικιστικών Περιοχών, Θεσσαλονίκη 1997.
  • Ορφανουδάκης Δ., Μελέτη αποκατάστασης Μνημείων και Συνόλων, Πειραιάς 2001.
  • Καραδήμας Κ. και Κωνσταντινίδου Έ., 2015, Αρχιτεκτονικές Σπουδές και Αρχιτκετονική Κληρονομιά, Επιστημονική Διημερίδα.
  • Energy Manual: Sustainable Architecture (Construction Manuals) Givoni Β., Climate Consideration in Building and Urban Design. John Wiley & Sons, Canada, 1998.
  • Goulding J., Lewis O., Steemers T., Ενεργειακός Σχεδιασμός, Εισαγωγή για Αρχιτέκτονες. Τσίγκας Ε. (επιμέλεια), Μαλλιάρης -Παιδεία Α. Ε., Θεσσαλονίκη, 1994.
  • Markus T. A., Morris Ε. Ν., Buildings, Climate and Energy. Pitman, London, 1980.
  • Milne M., Givoni B., Architectural Design Based on Climate, στο Watson D, Energy Conservation through Building Design. McGraw-Hill, New York, 1979.
  • Santamouris M., Mumovic D., A Handbook of Sustainable Building Design and Engineering: An Integrated Approach to Energy, Health and Operational Performance. Earthscan, James & James, London, 2009.
  • Hillier, B. and Hanson, J., The social logic of space. Cambridge University Press, Cambridge, 1984.
  • Galli, M. and Mühlhoff, C., Virtual Terragni: CAAD in Historical and Critical Research. Birkhäuser, Basel; Boston; Berlin, 2000.
  • Ioannides, M., Fellner, D., Georgopoulos, A., Hadjimitsis, D. G., Digital Heritage: Third International Euro-Mediterranean Conference. Springer: Berlin, 2010.
 
Μέθοδοι Αξιολόγησης και Κριτήρια: Παρακολούθηση – Συμμετοχή [ατομικός βαθμός] 10 % 
Ενδιάμεσες παρουσιάσεις [ομαδικός βαθμός] 10 % 
Τελική παρουσίαση και παράδοση [ομαδικός βαθμός] 30 % 
Τελική εξέταση [ατομικός βαθμός] 50 %
 
Γλώσσα Διδασκαλίας: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με Πρόσωπο 
Πρακτική Άσκηση: Δεν Εφαρμόζεται