Εκτύπωση     Κλείσιμο

Προβολή Στοιχείων Μαθήματος

Τμήμα Μαθήματος: Τμήμα Επιστημών της Αγωγής
Κωδικός Μαθήματος: ΕΠΑ 488
Τίτλος Μαθήματος: Σύγχρονες Εκπαιδευτικές Διαστάσεις της Βιολογίας
Αριθμός Κατανεμόμενων Πιστωτικών Μονάδων (ECTS): 6
Επίπεδο Μαθήματος: 1ος Κύκλος (Πτυχίο) 
Έτος Σπουδών (κατά περίπτωση): 3ο έτος 
Εξάμηνο/Τρίμηνο όταν Προσφέρεται το Μάθημα: Εαρινό Εξάμηνο 
Όνομα Διδάσκοντος (-ων): Κωνσταντίνος Κορφιάτης 
Διαλέξεις/Εβδομάδα: 2 (1.5 ώρες ανά διάλεξη) 
Εργαστήρια/Εβδομάδα: -- 
Φροντιστήρια/Εβδομάδα: -- 
Σκοπός και Στόχοι του Μαθήματος:
Κύριος στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των δασκάλων-φοιτητών με τους σύγχρονους τρόπους διδασκαλίας των ενοτήτων που αφορούν στους ζωντανούς οργανισμούς, στο φυσικό περιβάλλον και στο ανθρώπινο σώμα στο δημοτικό σχολείο. Οι εκπαιδευόμενοι μελετούν τις αρχικές αντιλήψεις των μαθητών δημοτικού σχετικά με τα βιολογικά φαινόμενα και εξετάζουν διδακτικούς τρόπους αξιοποίησής τους στη σχολική τάξη.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην εξέταση διδακτικών προσεγγίσεων κατάλληλων για τη διδασκαλία βιολογικών φαινομένων όπως οι μακράς διάρκειας πειραματικές διαδικασίες, η διατήρηση ζωντανών οργανισμών στη τάξη, οι μελέτες εκτός τάξης, η μοντελοποίηση και η χρήση εικονικών περιβαλλόντων μάθησης.. Επίσης προσεγγίζονται θέματα φύσης της επιστήμης, και ηθικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών παραμέτρων της επιστημονικής πρακτικής.

 
Μαθησιακά Αποτελέσματα του Μαθήματος:
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
Κατανοούν τις αρχικές ιδέες και παρανοήσεις μαθητών δημοτικού σχετικά με τα βιολογικά φαινόμενα
Διδάσκουν τις ενότητες των μαθημάτων του δημοτικού σχολείου που αφορούν βιολογικά φαινόμενα
Διαφοροποιούν τη διδακτική προσέγγισή τους ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών, αλλά και το υπό μελέτη βιολογικό φαινόμενο
Εφαρμόζουν διδασκαλία σε περιβάλλοντα εκτός τάξης
Αξιοποιούν στη διδασκαλία τους terrarium, μακράς διάρκειας πειραματικές διατάξεις, εικονικά περιβάλλοντα, στερεοσκόπια και
μικροσκόπια

 
Προαπαιτούμενα: Δεν Εφαρμόζεται 
Συναπαιτούμενα: Δεν Εφαρμόζεται 
Περιεχόμενο Μαθήματος:
Η διερεύνηση στις βιολογικές επιστήμες. Αξιοποίηση της θεωρίας του οικοδομισμού στη διδασκαλία της βιολογίας στο δημοτικό. Παρανοήσεις παιδιών δημοτικού σχολείου σχετικά με τα βιολογικά φαινόμενα. Διδασκαλία της φωτοσύνθεσης με πραγματικά και εικονικά πειράματα. Διδασκαλία της εξέλιξης στο δημοτικό σχολείο. Διαβίωση του οργανισμού Artemia sp σε ενυδρείο στη τάξη και αξιοποίησή του στη διδασκαλία. Δραστηριότητες διδασκαλίας λήψης απόφασης και επιχειρηματολογίας. Διάκριση 
ερμηνείας/πρόβλεψης/υπόθεσης στις βιολογικές επιστήμες. Η έννοια του λειτουργικού ορισμού στις βιολογικές επιστήμες. Βασικά συστήματα και λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος. Χρήση εικονικών διαδραστικών παραμυθιών στη διδασκαλία βιολογικών εννοιών. Καλλιέργεια δεξιοτήτων μελέτης πεδίου. Καλλιέργεια δεξιοτήτων κατάταξης και ταξινόμησης.
Βιοτεχνολογία και ηθικά διλήμματα

 
Διδακτικές Μέθοδοι: Διάλεξη και συνεργατική βιωματική μέθοδος  
Απαιτούμενη Βιβλιογραφία:
Allen, Michael (2016) The best ways to teach Primary Science: research into practice. Maidenhead, U.K. : Open University Press.

National Research Council. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Committee on a Conceptual Framework for New K-12 Science Education Standards. Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.

Μ. Ευαγόρου & Λ. Αβρααμίδου (επιμ.) (2012) Θεωρητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις στις Φυσικές Επιστήμες, Διάδραση: Ζεφύρι, Ελλάδα

Ζόγκζα Βασιλική (2007). Η βιολογική γνώση στην παιδική ηλικία. Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, Αθήνα.

Ζόγκζα, Β. (2009). Θέματα διδακτικής της βιολογίας: Διδασκαλία και μάθηση βιολογικών εννοιών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.

Kostas Kampourakis and Michael J Reiss (2018). Teaching Biology in Schools: Global Research, Issues, and Trends. Routhledge. New York

Victor Sampson (2014). Argument-driven inquiry in biology: lab investigations for grades 9-12. NSTA Press.

 
Μέθοδοι Αξιολόγησης και Κριτήρια: Πέντε μικρές ομαδικές εργασίες (50%) 
Τελική εξέταση(50%)
 
Γλώσσα Διδασκαλίας: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με Πρόσωπο 
Πρακτική Άσκηση: Δεν Εφαρμόζεται